Вчитель повинен знати:
• вимоги державних документів про освіту, зокрема Законів України, Національної доктрини, концепцію 12-річної школи, концепцію художньо-естетичного виховання школярів, державних освітніх стандартів, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів;
• сучасні інноваційні процеси і технології в освіті;
• сучасні вітчизняні та зарубіжні науково-педагогічні вимоги до художньо- естетичного розвитку школярів та основ національного виховання учнів у навчальних закладах;
• психологічні закономірності загального і художнього розвитку учнів;
• базові та варіативні навчальні програми з мистецтва для загальноосвітніх закладів;
• методику проведення уроків предметів;
• особливості інноваційних педагогічних технологій (інтерактивних, проектних тощо) порівняно з традиційним навчанням;
• специфіку організації самонавчання в галузі мистецтва та специфіку організації позаурочної, гурткової, клубної роботи;
• специфіку організації навчання та підготовку до роботи "в класах з поглибленими практичним і теоретичним вивченням художньої культури (для окремих спеціалізованих шкіл);
Вчитель повинен вміти:
• проводити уроки дотримуючись вимог навчальних програм;
• впроваджувати інноваційні технології викладання мистецтва;
• застосовувати сучасні аудіовізуальні засоби, мас медіа;
• діагностувати художньо-естетичний розвиток учнів. за критеріями оцінювання освітніх результатів, затверджених МОН України;
• аналізувати та оцінювати уроки (власні та своїх колег);
• добирати художні твори для проведення уроків - музичні, візуальні; образотворчі;
• самостійно працювати Із сучасних психолого-педагогічною літературою та мистецькі матеріали (фонохрестоматії, слайди, відео);
• організовувати позаурочну діяльність учнів.
Планування роботи вчителя
Вчитель веде таку документацію:
1. На затвердження директору школи вчитель подає двічі на рік календарно-тематичне планування, що здійснює на основі Державної програми.
2. До кожного уроку, згідно з календарно-тематичним плануванням, готує поурочний план, ураховуючи особливості розвитку учнів кожного класу.
3. Аналізує та узагальнює річні навчальні досягнення учнів.
4. Двічі на рік проводить діагностику художньо-естетичного розвитку учнів 5-7 класів та готує аналітичний самоконтроль.
5. Планує позаурочну виховну роботу в напрямку образотворчого мистецтва, художньої культури (згідно із річним планом роботи школи).
6. Готує супроводжуючи додаткові матеріали до уроків:
Наочні матеріали - схеми, плакати;
- комп'ютерні слайди;
- репродукції картин, скульптур, споруд;
- портрети видатних діячів мистецтва, культури.
- Відеотеку, фонохрестоматію тощо.
Роздаткові матеріали для уроків художньої культури:
- тести до тематичного оцінювання /різнорівневі
- тести та питання до індивідуального письмового опитування; питання до самостійних робіт, семінарів-практикумів, конференцій;
- картки із схемами, таблицями;
- уривки художніх творів, поезій, історичних подій тощо.
7. Розробляє сценарії виховних заходів /згідно із планом школи/.
8. Розробляє плани-конспекти відкритих уроків.
9. Узагальнює досвід роботи та готує опис власного педагогічного досвіду /у разі підвищення атестаційної категорії на вищу або отримання педагогічного звання "вчитель-методист"/
Урок в системі проблемного навчання спрямований /за технологією розвивальної освіти/ на активне одержання знань, розвиток дослідницької чи пізнавальної діяльності, залучення дітей до творчості, Обов'язковими компонентами уроку є:
• ставлення завдань в цікавих формах, створення проблемної ситуації;
• організація пошукових дій учнів, які працюють над обраною проблемою;
• спрямування дій на самостійну роботу учнів /пошук гіпотез, джерел Інформації, прийняття рішення/.
Урок з технології особистісно-оріснтовного навчання спрямований на визначення життєвого досвіду учнів, їх здібностей, Інтересів, формування позитивної мотивації до пізнавальної діяльності й потреби в самопізнанні, саморегуляції, самозахисту.
Обов'язковим для такого уроку є такі етапи:
Вчитель подає можливі варіанти І способи виконання діяльності, учні обирають спосіб фіксації нового матеріалу та способи виконання завдань на уроці та варіанти домашнього завдання.
Урок у технологіях розвивального навчання спрямований на розвиток усієї сукупності якостей особистості /знань, вмінь, навичок, способів розумових дій, самокерованих механізмів особистості емоційно-ціннісної та діяльнісно-практичних сфер).
Хід пізнання йде від учнів, вони спостерігають, порівнюють, групують, класифікують, роблять висновки, виводять закономірності. Відбувається колективний пошук, який керується вчителем. На уроці вчитель створює педагогічні ситуації, в ході яких учень проявляє ініціативу, самостійність. Урок мас гнучку структуру, яка є насичена, пізнавально-значущим та проблемним змістом, використовується наочність, диференційні та творчі завдання.
Урок у технологіях інтерактивного навчання спрямований на розвиток спілкування, в ході якого відбувається взаємовплив учнів один на одного. В ході спілкування, діяльності учнів, що стає видом активності, учні розвивають свою особистість.
Обов'язковим для такого уроку є:
- залучення всіх учнів до роботи; стимулювання до активності в роботі та організація продуктивної роботи в малих групах;
- Стимулювання до активності в роботі та орієнтації продуктивної роботи в малих групах; -підготовленість приміщення та дотримання регламенту використання 1-2 інтерактивних прийомів роботи.
Нетрадиційні типи уроків. До цих типів уроків можна віднести:
уроки-ігри (ділові, рольові, мистецькі);
уроки-сценарії (за прикладом ТУ-програм);
уроки-пошуки (із організацією самостійної роботи учнів).