Кваліфікаційні вимоги до вчителя  предметів художньо-естетичного циклу

Вчитель повинен знати: 

•    вимоги державних документів про освіту, зокрема Законів України, Національної доктрини, концепцію 12-річної школи, концепцію художньо-естетичного виховання школярів, державних освітніх стандартів, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів;

•    сучасні інноваційні процеси і технології в освіті;

•    сучасні    вітчизняні       та   зарубіжні   науково-педагогічні   вимоги   до   художньо- естетичного розвитку  школярів  та  основ   національного    виховання   учнів   у навчальних закладах;

•    психологічні закономірності загального і художнього розвитку учнів;

•    базові та варіативні навчальні програми з мистецтва для загальноосвітніх закладів;

•    методику проведення уроків предметів;

•    особливості інноваційних педагогічних технологій (інтерактивних, проектних тощо) порівняно з традиційним навчанням;

•    специфіку організації самонавчання в галузі мистецтва та специфіку організації позаурочної, гурткової, клубної роботи;

•    специфіку організації навчання та підготовку до роботи "в класах з поглибленими практичним   і теоретичним    вивченням    художньої    культури    (для    окремих спеціалізованих шкіл);

 

Вчитель  повинен вміти:

 

•    проводити уроки дотримуючись вимог навчальних програм;

•    впроваджувати інноваційні технології викладання мистецтва;

•    застосовувати сучасні аудіовізуальні засоби, мас медіа;

•    діагностувати   художньо-естетичний   розвиток   учнів. за   критеріями   оцінювання освітніх результатів, затверджених МОН України;

•    аналізувати та оцінювати уроки (власні та своїх колег);

•    добирати художні твори для проведення уроків - музичні, візуальні; образотворчі;

•    самостійно    працювати    Із    сучасних    психолого-педагогічною    літературою   та мистецькі матеріали (фонохрестоматії, слайди, відео);

•    організовувати позаурочну діяльність учнів.

 

Планування роботи вчителя

 

Вчитель веде таку документацію:

1. На затвердження директору школи вчитель подає двічі на рік календарно-тематичне планування, що здійснює на основі Державної програми.

2.   До кожного уроку, згідно з календарно-тематичним плануванням, готує поурочний план, ураховуючи особливості розвитку учнів кожного класу.

3.   Аналізує та узагальнює річні навчальні досягнення учнів.

4.   Двічі на рік проводить  діагностику   художньо-естетичного    розвитку учнів 5-7 класів та готує аналітичний самоконтроль.

5.   Планує позаурочну     виховну роботу в напрямку образотворчого мистецтва, художньої культури (згідно із річним планом роботи школи).

6.   Готує супроводжуючи додаткові матеріали до уроків:

Наочні        матеріали - схеми, плакати;

- комп'ютерні слайди;

- репродукції картин, скульптур, споруд;

- портрети видатних діячів мистецтва, культури.

- Відеотеку, фонохрестоматію тощо.

 

Роздаткові  матеріали для уроків художньої культури:

тести до тематичного оцінювання /різнорівневі

-   тести та питання до індивідуального письмового опитування; питання до самостійних робіт, семінарів-практикумів, конференцій;

-   картки із схемами, таблицями;

уривки художніх творів, поезій, історичних подій тощо.

7.   Розробляє сценарії виховних заходів /згідно із планом школи/.

8.    Розробляє плани-конспекти відкритих уроків.

9.    Узагальнює досвід роботи та готує опис власного педагогічного досвіду /у разі підвищення атестаційної категорії на вищу або отримання педагогічного звання "вчитель-методист"/

 

 

 

Урок в системі проблемного навчання спрямований /за технологією розвивальної освіти/ на активне одержання знань, розвиток дослідницької чи пізнавальної діяльності, залучення дітей до творчості, Обов'язковими компонентами уроку є:

•    ставлення завдань в цікавих формах, створення проблемної ситуації;

•    організація пошукових дій учнів, які працюють над обраною проблемою;

•    спрямування   дій   на   самостійну   роботу   учнів   /пошук   гіпотез,   джерел Інформації, прийняття рішення/.

 

Урок з технології особистісно-оріснтовного навчання спрямований на визначення життєвого досвіду учнів, їх здібностей, Інтересів, формування позитивної мотивації до пізнавальної діяльності й потреби в самопізнанні, саморегуляції, самозахисту.

Обов'язковим для такого уроку є такі етапи:

Вчитель подає можливі варіанти І способи виконання діяльності, учні обирають спосіб фіксації нового матеріалу та способи виконання завдань на уроці та варіанти домашнього завдання.

 

Урок у технологіях розвивального навчання спрямований на розвиток усієї сукупності якостей особистості /знань, вмінь, навичок, способів розумових дій, самокерованих механізмів особистості емоційно-ціннісної та діяльнісно-практичних сфер).

Хід пізнання йде від учнів, вони спостерігають, порівнюють, групують, класифікують, роблять висновки, виводять закономірності. Відбувається колективний пошук, який керується вчителем. На уроці вчитель створює педагогічні ситуації, в ході яких учень проявляє ініціативу, самостійність. Урок мас гнучку структуру, яка є насичена, пізнавально-значущим та проблемним змістом, використовується наочність, диференційні та творчі завдання.

Урок у технологіях інтерактивного навчання спрямований на розвиток спілкування, в ході якого відбувається взаємовплив учнів один на одного. В ході спілкування, діяльності учнів, що стає видом активності, учні розвивають свою особистість.

Обов'язковим для такого уроку є:

- залучення всіх учнів до роботи; стимулювання до активності в роботі та організація продуктивної роботи в малих групах;

- Стимулювання до активності в роботі та орієнтації продуктивної роботи в малих групах; -підготовленість   приміщення  та дотримання   регламенту   використання    1-2 інтерактивних прийомів роботи.

Нетрадиційні типи уроків. До цих типів уроків можна віднести:

уроки-ігри (ділові, рольові, мистецькі);

уроки-сценарії (за прикладом ТУ-програм);

 

уроки-пошуки (із організацією самостійної роботи учнів).